Prova på agility

I lördags var det Prova på agility på Solbacken, utanför Arken zoo. Så efter att j varit hos hästen så for ja dit med Troy och tittde lite. Dom visade först hindrena och sen fick man prova själv.
Jag kunde ju inte ha Troy lös men det sa dom var inget problem. En tjej hälpte mig i början, och fråade hur gammal han var och om vi hade testat nåt tidigare. Sa att i rastgården på Anderstorp finns det ju lite agilityhinder så han har provat balanshindret ch att hoppa, och så har vi ju en tunnel hemma.
Hon skulle hålla i han så skulle jag g unt och locka på han. Tänkte ha han sittande så han skulle ha mer fokus på mig och lugna sig lite. Första gången sprang han på sidan av hindret.  Men det var högre än han är van att hoppa och han tyckte säkert att det var högt. Sen när jag skulle ha han att sitta igen så ville han inte utan började protestera och bita på mig. Så jag tog i nacken och höll ihop munnen på han. Höll också upp kopplet en gång. Tjejen som var andra halvan av ledarna för valpkusen vi gick var där, och det var hon som höll i agilityvisningen. Hon kom fram och sa att han inte behövde sitta och hon kunde hålla koplet så skulle jag abra gå runt och locka på han. Och då gick det bra. Han hopapde några gånger utan problem, men rev ju hindret med kopplet nån gång. Hon sa att ibland är det bättre att låta dom vara så det inte blir nån konflikt. Jag sa att jag tänkte att han skulle sitta för att vara lite lugnare. För han blev ju så uppjagad. Och hur som helst, oavsett om man ska undvika konflikt eller inte så tar jag inte att han biter på mig.
Sen provade vi också slalom och det gick ganska bra. Hemma är han ju van vid betydligt mindre pinnar och betydligt kortare, men det gick rätt bra ändå, men det var ju inte alltid han ville svänga, men gjorde ju det när man visade, men han tänkte ju hoppa över nån pine ibland. Men han va duktig ändå. Slalom kan han ju, men går ju mest mellan mina ben då, så det blir ju lite annars.
Provade också tunnlarna, en av tunnlarna var rak som den vi har hemma, men här var hela tunneln öppen såatt säga, så inget som låg på marken. Den ena tunneln var svängd och det gick bra med den också efter ett tag Första gången vände han i tunneln, men då stod det också några hundar i närheten utanför. Men jag fick han att gå hela vägen till slut ändå. Balanshindret var ju inga som helst problem, där springer han bara. Men han var på vä att trampa utanför nån gån så då tryckte jag upp han lite. Sen vill han ju ibland börja en bit upp på rampen och hoppar ju av för tidigt också, men det är ju bara att träna på det.
Han hoppade genom ett däck också. Först ville han ju inte alls, men sen fick jag han att hoppa igenom. Sen var det en tjej som höjde det lite för hon och hennes mamma tyckte det var så lågt. Och då sprang han på sidan istället. Sen kom det en kvinna so höll på med agility och var emdoch visade upp och ställde två hinderstöd på idorna om däcket för att han inte skulle springa på sidan, så han inte skulle tro att det var så man skulle göra. Och då hopade han ju.
Han tyckte det var riktigt roligt, och det är jättekul eftersom jag ahde tänkt träna agility med han och föhoppningsvis också tävla.
Jag frågade aldrig om nån kurs, men kollade lite på internet, på studiefrämjandets hemsida och på burkshundsklubbens hemsida men det stod ingentin. Mamma ringde igår när han var på jobbet och sa att en hon jobbade med hade varit på agilityvisningen och sa att det skulle börja en kurs på tisdagen, alltså idag, så jag kollade lite igen, men kunde ju inte hitta nåt. Hon tycke jag skulle rina till studiefrämjandet och höra om kursen. Men det gjorde ja inte, eftersom det ju skulle börja idag. Kollade mer på brukshundklubben också och medlemsavgift och kursavgift skulle vara betalda innan kursstart. Och så fyllde man i ett formulär där på hemsidan om man ville bli medlem. Men det kostade ganska mycket att bli medlem, plus kursavgiften då så jag bestämde mig för att ja ska gå sen nån gång om det blir nån kurs.
Och när mamma kom hem sa hon att hon hade ringt och det var en forsättningskurs som skulle börja, så jag hade ju ändå inte kunnat gå den. Men jag hoppas det blir nåt snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0