Ja, det börjar funka!

Förra veckan, på tisdagen, var jag och pappa och köpte en bilbur till Troy. Hittade en till ganska bra pris som just så pass passar i bilen...
Jag satte ihop buren och sen när jag skulle hem så hoppade han själv in, emn sen blevdet stopp. Han tyckte inte alls oma tt det plösligt tog stopp och ville inte vända på sig. När han skulle ut så slängde han sig ut. Jag tar av honom kopplet i bilen för han tuggar på det annars har jag märkt. Hade tur att jag var med och hann ta tag i halsbandet för annars hade han väl sprungit runt ett tag och det hade varit sårt att få fast honom  igen.
På onsdagen när jag skulle åka hem till mina föräldrar igen då jag rider på onsdagar så fick jag nästan inte in honom i bilen. Jag fick kämpa ordentligt för att fösöka få in honom i buren men det gick inte. Han vägrade i sten. Försökte smita undan hela tiden. Jag försökte hålla mig lugn, men det var inte det lättaste det ska jag erkänna. Fick upp framtassarna på bilen men sen när jag skulle lyfta upp bakdelen så va han redan nere på marken och man fick verkligen dra fram honom för att ens få upp framtassarna. Så efter en stunds kämpande så fick han ändå åka i baksätet. När han ska ut igen så är det samma sak igen, fort går det, men jag har i ala fall fått sätta på kopplet.
Frågade på Buke vad man kunde göra, för det kändes jättetrist att han verkligen inte ville vara i buren. Men jag gjorde väl fel egentligen som bara satte in honom i buren. Fick i alla fall lite olika råd, varav ett var att dra kopplet genom gallret, när hunden backar spänns ju kopplet och när den går framåt så blir det ju eftergift. Så jag och pappa tränade några gånger på torsdagen och så fick han hjälpa mig att få in Troy igen när jag skulle åka hem. Det gick väl så där när vi tränade och när jag skulle hem. Men det blev ju betydligt lättare att lyfta in honom när man hade kopplet genom gallret. Men han skakade när han var i buren och ville inte äta godis om man inte gav hnom ur handen. Men sista gången vi tränade så vände han sig i alla fall själv.
På  torsdagen skulle jag också på inomhusträning på Totohallen så syrran fick hjälpa mig att lyfta in honom i bilen och det gick ganska bra. På träningen var han faktiskt ganska duktig. Först satt jag bara en liten stund så han fick titta på hundarna. Sen tränade jag i kanske 20 min. Han varå såklart intresserad av dom andra hundarna och hade gärna lekt med dom, men ibland va han faktiskt fokuserad på mig. När vi tränat satt jag bara med honom igen i kanske 20 min. Och han var riktigt lugn och avslappnad där mot slutet, och det är ju bra. Han behöver ju lära sig att det inte går att leka med alla hundar jämnt.
När jag skulle hem från träningen så stod/satt han faktiskt och väntade medan jag öppnade bagageluckan. Kändes ganska bra att han var lugn då när jag skulle öppna. Det var lite värre när jag skulle gå ut till bilen, men då hade just två hundar gått ut. Jag drog kopplet genom gallret och så var det bara att lyfta in honom. Var lite klantig och körde fast när jag skulle köra därifrån men hade tur och kunde bli lossdragen.
I fredags så skulle jag hem till föräldrarna igen. Nu åkte syrran med med lilla M och Ludde också. Han fick avra i baksätet. Å gickd et att lyfta in Troy utan att dra kopplet genom gallret. Ludde fick åka i baksätet.Vi stannade på Coop och handlade lite och jag köpte ett ben till Troy, som han åt upp på några minuter tror jag. Men han hade i alla fall ro att äta upp det.
När jag åkte hem igår så fick Ludde vara i skuffen han med. Och Troy ville själv in i buren!! Först ville hsn in till Ludde men jag sa att han inte skulle det. Sen gick han själv till andra sidan där buren är och ville in så det var bara att lyfta in honom. Det var så skönt! Han gnällde en del men det beror säkert lite på att Ludde var där också. När han skulle ut sen så väntade han på att han fick ett okej fö att få ut. Han ligger alltid ner och ser ut som han skulle krypa ut om han kunde. Men han väntar i alla fall.
Nu ska jag bara hita ett annat underlag då jag inte vill att han ska ligga direkt på plastbotten. pappa köpte en tunn pläd åt mig men den glider ju bara iväg. Och madrassbiten som jag skar ut har han massakerat, så den är inte mycket att ha längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0