Färskfoder och levergodis

Jag har börjat ge Troy färskfoder, eller har gjort det några veckor nu, och han älskar det verkligen. Ger utan spannmål, då intruktören för Equine Touch trodde att han kanske kunde vara allergisk mot det, eller att det i alla fall är det som gjort att han fått pålagringen då han är så ung. Hon har gett mig några länkar till några artiklar också som är intressanta om torrfoder och färskfoder. På djuraffären sa butikschefen att det inte berodde på foder, men det kan det ju tydligen göra. och jag vill ju gärna ha en avkomma, så jag testar och ser om det blir nån bättring. Om inte annat ska det ju vara många fördelar med färskfoder också.
Och han tycker verkligen det är jättegott. Så fort jag tar fram det för tining, så vill han ha mat. :) En gång tog jag fram för att tina medan jag var och behandlade några hästar och när jag kom hem igen slickade han flera gånger på mig och visade tydligt att han ville ha mat. Nu! :) Så han älskar sin mat.
Vi har inte tränat nästan alls ett litet tag för jag har itne riktigt vetat vad jag ska ge för godis. Har ju gett  torkad blodpudding förut, men det är tydligen lite spannmål i det. Så jag kollade lite på internet igår och köpte sen nötlever och torkade i ugnen. Och det var tur att jag ahde godis när jag skulle gå kvällsvängen med han för det smällde lite och då blev han väldigt orolig, men lyckades locka han genoma tt slänga godis på marken. Sen smällde det igen ännu högre kanske 10 min senare. Och då hjälpte inte godis. Men han gick i alla fall framåt, men jag la koplet runt bogen för han slet så mycket. Dels får jag något mer styrsel på han, och så drar det inte lika mycket runt halsen.
Tränade lite idag innan jag for en kortsväng på stan, och han var så ivrig och tyckte att det var så kul. fast det bara var lite sitt och ligg och lyfta tassar. han kastade sig upp och ner. :) Och så fick han sitta eller ligga och så kastade jag iväg en godis som han fick vänta lite på att ta.
Nu sitter han och väntar på mat, för jag tog fram 2 korvar innan jag for på stan och nu ligger dom i en glasslåda och tinar... :)

Kommentarer
Postat av: Författardrömmar

Det är kul att han gillar maten så mycket. han är så rolig när det är dags för mat :)

2013-04-12 @ 21:39:58
URL: http://forfattardrommar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0