Older than America


                                                    



Har inte varit på internet på några dagar. I lördags hyrde i alla fall jag och syrran film. Vi visste inte riktigt vad vi ville se och kollade runt lite på Hemmakväll. Vi har pratat om flera filmer, men oftast kommer vi inte ihåg vilka när vi väl ska hyra film. Eller så känner vi för att se nåt annat. Syrran hittade i alla fall Older than America. Och eftersom det handlar om indianer ville ju jag se den. Men jag blev faktiskt lite besviken. Eller... den var i alla fall inte riktigt lika bra som jag trodde den skulle vara.

Rain jagas av visioner från förr och är rädd att bli som sin mamma som anses sinnesjuk. I sina visoner ser hon en katolsk präst, sin moster och sin mamma som utsätts för olika "behandlingar". Rain blir själv inlagd för att få hjälp, men lyckas ta sig därifrån. Hon förstår mer och mer och inser att hennes mamma inte är sinnessjuk. Och allt har inte gått rätt till på internatskolan för indianerna.
Filmen gräver i dom långsiktiga effekterna av det kulturella folkmordet och förlust av identitet som skedde vid dessa instutioner över hela USA och Kanada. Filmen fick mig att tänka lite på Into the west, som också berättar mycket om det här, även om det utspelar under den tid det började.
Bradley Cooper är ju med på omslaget, men jag förstår faktiskt inte varför. Jag tycker han är bra, men är besviken över hans roll. Inte hur han agerade, utan rollen i sig. Han tillförde inte mycket egentligen. och var ju inte med mycket heller. Det är synd tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0