När barfotaverkning går åt helskotta

Den här bilden postades i Facebook gruppen Stallbrudarna för ett tag sen.
Jag har inget emot skor, och jag har inget emot barfota. det finns bra skor för barfotahästar, och det finns dom som är duktiga barfotaverkare. Den här hästen är verkad enligt strassermetoden och jag säger bara FY FAN!!
Det är 5 månader mellan första och andra bilden, vara 2 var på box.....
 
 
 
En person som kommenterade bilden i Stallbrudarna länkade till en artikel http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html . Där står det bland annat En CSHP (Certifierad Strasser Hoofcare Professional) behöver aldrig ta ansvar
för de lidanden som de orsakar på de enskilda hästarna. Enligt Strasser är det
vi konventionella hovslagare och veterinärer som genom vårt sätt att sko och
verka hästar har orsakat osynliga och svåra skador i hovkapseln. Dessa skador
går inte att diagnosticera med konventionella metoder, utan de visar sig enbart
efter det att en övergång till barfota sker enligt Strasser-metoden. Den akuta
sulläderinflammationen och/eller hovbölderna som kommer efter barfotaverkningen
är det naturliga sättet för hästen att självläka de svåra skadorna i hoven som
byggts upp under flera års skadlig skoning, de uppkommer inte som en följd av
Strasser-verkningen.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Men jag kan verkligen inte förstå hur någon kan utsätta en häst för det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0