Fallit av en häst

Igår var jag hos min medryttarhäst. Dom har gjort en ny sommarhage för några veckor sen som står ganska långt från stallet, så ska man in med två hästar så får mant a in alla 3. Så Lappen stod redan inne när jag kom. Tog bara ut han ur boxen längst ner och ställde han i gången. Tänkte att om jag står längst ner så kan dom andra ju bara gå in när dom kommer.
K kom in och sa att det var skjuttävling i grustagen så jag skulle rida uppåt, eller vad jag nu hade tänkt göra. Hos mamma och pappa blåste det så mycket så jag hade tänkt rida på banan. Där blåste det inte alls lika mycket, men eftersom det sköts kändes det som det var bäst att vara på banan, då det ju fotfarande var hemma.
När jag skulle ta på han skorna kom M, J och L tillbaka så jag ställde in Lappen i boxn igen och väntade lite medan dom gjorde Myntor och Hope klara.
När jag kom till banan såg jag att bandet runt banan inte hängde på stoplarna på vänstra kortsidan och en del av långsidan vid ingången men jag tog bara pallen och stängde. Vi var ju ändå intänga då det är högt gräs och annat som växt där. På banan låg också ett typ galler som dom har för at jämna till underlaget. Tänkte att jag får väl hålla lite avstånd. Fanns en ganska stor hög av underlaget vid gallret typ en mete ifrån och en mindre hög i högra hörnet mot vägen.
Det gik ganska bra till en början. Han reagerade ju lite på skotten men var ändå ganska avslappnad, men det hälpte säkert till att han fick gå på volter och lite serpentiner och så, så han fick ju tänka på annat. En gång kom vi för nära gallret så jag tänkte att jag får se till att ha lite mer avstånd nästa gång. Han hoppade till lite, men sen var det lugnt. Men sen blev det en för stor sväng en annan gång och han kom för nära gallret. Vet inte om han trampae på det eller rörde vid det med hoven men han blev i alla fall jätterädd och började bocka. Jag tappade ju balansen och hängde på sidan. Höll i tyglarna och trampade i vänstra tigbygeln, men hade aldrig kunant ta mig upp på ryggen igen. Tänkte att det här går inte och släppte bara. Slog i höftbenet på vänster sida. HAr ju redan problem med ländryggen och att slå i samma område för tredje gången är knappast bra.
Lappen sprang runt banan men lugnade sig ganska snat. Högra tygeln hade fastnat unt stigybeln så jag tog loss den och drog tygalrna över huvudet på han och gick unt lite med han, blan anant fram till gallret. Sen efter en liten stund satt jag upp igen och red ett litet tag till.
När jag kom in i stallet igen var M fortfarande där med L och J i stallet och jag sa att jag åkt av. Berättade vad som hade hänt, och sa att jag fick ta det lite på mig själv då jag skulle ha hålli me avstånd. Dom undrade om jag hade ont, men jag sa att just då kändes det ganska okej, lite ont, men får se sen. Det kändes ganska bra när jag stod stilla men gjorde ju lite ont när jag gick. M frågade om jag tappat andan men det klarade jag mig från.
Efter ett tag kom K ut i stallet igen och M sa att jag fallit av. Jag berättade igen vad som hänt coh att jag fick ta på mig det lite själv eftersom jag ju skulle ha hållit större avstånd till gallret. Han sa att, och M också då, att det skulle ju inte ens ligga där, och att han ju visste att jag skulle rida där. För det hade jag ju sagt.
När jag kom hem sa jag till mamma att jag åkt av och att hon eller pappa gärna fick gå ed Troy, så hon gjorde det. Det kändes ju inte så bra efer fallet och jag slapp gärna dra i Troy om han skulle slita mycket.
Mamma och pappa åkte bort på kvällen till L och G och tog han med sig så kunde han springa runt där. Var ganska skönt faktiskt. När jag stog eller satt var det ganska bra, men så fort jag skulle upp eller gå var det inte lika roligt.
Pappa följde mig med Troy imorse ifall han skulle slita mycket. Det gjorde han inte menn pappa fick ändå a han efter ungefär halva promenaden.
Det har kännts bättre och bättre ju längre dagen gått och u mer jag rört på mig, men att jjobba imorrn blir knappast särskilt roligt. Jag har ju fortfarande rätt ont och är öm på vänstra sidan. Jag har ett stort blåmärke oh två små. Och ett kort rivmärke typ.

Kommentarer
Postat av: Jen

Tur att du inte slog dig värre än så! Tack för mat tipsen! :)



Jag hoppade av skolan som 16 åring och började jobba som hästskötare åt en svensk hoppryttare - tyvärr fick jag problem med lederna. Så jag började jobba på McDonald´s. Efter en tid där, hade jag ansökt om jobb på just Dialect som jag är idag.



Jag kan säga att jag fortfarande än idag inte har ett CV. Det handlar med om inställning och attityd.



Jag har alltid haft häst, men det är dyrt att hålla dom. Är du så pass duktig på att rida så du skulle kunna utbilda andras hästar? För om du kan det, kan du ta hem en häst men ägaren står för alla kostnader runt hästen.

2011-07-24 @ 19:21:01
URL: http://JNoz.blogspot.com
Postat av: Jen

Prova annars lägga ut annons om att du söker foderhäst. Typ om någon VERKLIGEN inte har tid med den och att då får dom stå för kostnaderna runt om?



Föler dig nu på bloglovin´ btw :) följ gärna mig med om du vill :)

2011-07-25 @ 18:55:21
URL: http://JNoz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0