Musikvideoinspelning

För ett antal veckor, kommer inte riktigt ihåg hur länge sen, skickade jag in en anöskan om att vara med i Ola Svenssons musikvideo. Såg annonsen på statist.se där dom sökte statister.
Jag trodde inte jag skulle få vara med eftersom jag inte hade hört nåt, men i fredags när jag kollade mailen i mobilen hade jag fått mail om inspelningen. Hade inte kollat mailen på förmiddagen när jag varit på internet, så det blev ju en glad överraskning. Det stod att jag hade blivit utvald att vara med och man skulle maila om man ville vara med. först till kvarn för det var begränsade platser.

Frågade mamma och pappa, som hade gått och lagt sig, om det gick nån buss på söndagar, och dom undrade ju då varför, och jag sa att jag skulle få vara med i en musikvideo. Dom tyckte att vi skulle prata om det nästa dag.
Tänkte sen att det kanske inte fanns platser kvar, mailen var ju skickat på förmiddagen, och så berodde det ju på om jag kunde fara eftersom jag egentligen inte hade råd. Men man vill ju inte missa chansen.

På morgonen undrade mamma och pappa lite mer om musikvideon. Det blev i alla fall så att jag fick maila och säga att jag ville vara med, och så kollade jag om det fanns kvar tågbiljetter för söndagen så jag överhuvudtaget kunde ta mig till Stockholm. Det gjorde det. Mamma ville inte alls att jag skulle åka, visste ju inte var det var för nåt och så. Vet inte vad hon trodde att det skulle vara och det visste inte hon heller så jag vet inte vad hon oroade sig för. Pappa tyckte jag kunde åka. Så jag bokade biljetter, fast mamma var jättesur, fortfarande inte ville att jag skulle åka, delvis för a jag egentligen inte hade råd. Och för at jag inte berättat för dom att jg hade sökt. Men jag fick i alla fall fara. Man vill ju inte missa chansen när man får den. Den kommer ju liksom inte tillbaka.

Skulle åka buss till Umeå universitetsjukhus och åka tåg från Umeå östra somlåg där bredvid. På hemvägen var de tåg till Sundsvall, därefter buss till Umeå, och därifrån buss till Skellefteå. Jag tycker inte om byten, men hade inte så jättemycket att välja på.

När jag kom till Umeå så fick vi veta att tåget var inställt. Hade jag varit där ensam hade man ju blivit helt ställd, men nu var det några andra där, så en av dom två som klev av bussen med mig som också skulle åka tåg frågade dom satt på stationen och väntade. Tydligen skule det gå en ersättningsbuss till Mellansel samma tid som tåget skulle ha gått, 00:19. När klockan var ungefär 23:50 kom det en man och undrade om vi skulle med tåget och saatt det gick en ersättningsbuss till Vännäs. Vi hade ju fått höra att vi skulle åka till Mellanel men han sa att SJ aldrig lär sig. Det hade visst vait så där ett tag, och som ger information om ersättnigsbuss typ 10 min före. Han tyckte väl dom kunde skriva ut det vid 22.

Tåget stod och väntade när vi kom till Vännäs så det var bara att kliva på. hade sittplats, för det var väl typ det enda som gick att välja. Och vagnen var väl yp full, så man fick ju inte direkt 2 säten. Har jättesvårt för att sova sittande, men det funkade väl någorlunda. Inte bra för höfterna och nacken men det gick väl någorlunda i alla fall. Sov väl lite åtminstone. Kryp ihop så gott jag kunde.

När jag kom till Stockholm och Centralstationen letade jag först upp toaletterna, som dom flyttat på och har på markplan. Innan jag hittade... Men man kollade väl inte ordentligt på skyltarna... sen gick jag till Hemköp för att bla köpa en tidning, och sen spenderade jag flera timmar på Centralstationen. inte så roligt, men det var ju 25 april och röd dag, så jag kunde ju inte direkt gå och shoppa några timmar. Och så fick man väl passa på att sitta...  Nu var jag ju inte där jättelänge, även om det blev ungefär 3,5 timmar, men det blir ju lite långtråkigt.
När klockan var vid 13.15  eller nåt sånt gick jag för att ta T-banan till Slussen, det tog bara några minuter. Sen gick jag runt där lite för att hitta dit jag skulle, vilket egentligen inte alls var nåt svårt, jag svängde bara inte tillräckligt fort.  Det vara Gula gången och så skulle vi vara inne på Kolingsborg. Jag kollade lite men det var fortfarande en tund kvar innan klockan var 3, så jag gick upp igen, men gick ändå ner ganska snart. n mörk tjej frågade en blond tjej om inspelningen och hon sa att det var där nere. Hon gick ner och jag följde efter. Sen stannade hon vid en kille och en tjej och frågade om dom skulle vara med. Jag stannade också, och så pratade vi lite grann. Killen hade varit med i en del grejer men för tjejkompisen var det det första har jag för mig, för mig och den mörka tjejen också.

Efter en liten stund gick vi mot ingången till Kolingsborg där det redan stod ett antal personer. Lite efter 3 fick vi tälla oss i kö och sen tog det ett tag innan vi fick börja gå in. Tjejen som informerat oss om inspelningen skrev ner våra namn när man gick in och så fick man ett nummer.

Jag hade lånat ett par skor av mamma, då man skulle vara svartklädd, tänkte att jag inte skulle ha mina silverfärgade skor då. Och det var bra, för dom som hade vita eller ljusa skor fick dom tejpade. Eller bitar av sopsäck och tejp om det var hela skon som var ljus.

Det stod klart och tydligt i informationen att vi skulle vara svartklädda, och ha svarta byxor och långärmad tröja. Ändå hade inte alla det. En del bytte efter att dom kommit in, men nån hade blå skjorta, nån hade inte långärmat… En del hade leggings, nån hade leggings och shorts, men dom hade ju i alla fall svarta ben.

I skulle ha sopsäckar på oss. Jag hade hoppats att ansiktet skulle synas i alla fall… J En tjej började klä på ett 20-tal personer.  Dom fick sopsäck på händerna också. När en del fått på sig sopsäckar kom Ola och hälsade på alla och sa att han hoppades att vi skulle ha roligt. Det tycker jag var bra, ett plus i kanten där J När dom första fått sopsäckar på sig fick vi andra vänta ganska länge, och jag började tänka att jag kanske inte ens får vara med, om det var för många där. Och jag hörde sen att det var fler än hon hade tänkt från början, för det var så många om hade ringt och ville vara med.

Några av dansara gick igenom sina danser när dom väntade i början, och dansade också lite annat. Några av dansarna var Akira och Edin från Floorfiller. Det tog ett tag innan jag kom på att det var Akira. Jag kände igen honom men kom inte ihåg vem förrän jag hörde hans namn. Han är väldigt duktig på att dansa, det är ju Edin också.

Tjejen som skickat informationen sa åt oss som satt och väntade att vi kunde komma närmare och se om vi ville, vi behövde inte sitta där. Det var ganska roligt att se på också. ”Rymdvarelserna” höll i lampor som dom rörde under refrängen och höll stilla under verserna. Till slut fick jag också sopsäck på mig. Så med är jag i alla fall, även om det inte syns att det är jag. Från början hade jag inga lampor. Det var några till som inte heller hade det. Men vi skulle ändå typ vinka under refrängen.

När vi väl fick börja vara med var det inte lika mycket väntan och inte lika långtråkigt. Det var riktigt roligt att vara med och det ska bli jätteroligt att se slutresultatet sen. Från början hade jag
Regissören, Mikeadelica, som var jätteduktig, har tydligen gjort massor med musikvideor och annat, sa vid ett tillfälle att det kanske verkade konstigt nu, men det såg jättebra ut i hans huvud, det skulle bli jättebra. Och jag tror nog att det kommer bli riktigt bra när man får se videon sen. Ska bli spännande J Och extra roligt när man själv är med.

Vid 7-tiden släppte dom iväg en del statister och frågade några om dom kunde och ville vara kvar. Jag sa att jag kunde stanna. Tänkte att jag ju ändå rest så långt, och bara jag hann med tåget så. Då fick jag också lampor. Från början hade jag bara en, och sen fick jag en till. Några tjejer jag pratade med under kvällen var från Stockholm, Västerås och Uppsala. Alla 3 tyckte att har du åkt så långt bara för att vara med här. Men jag skickade ju en ansökan och fick vara med, då måste man ju det J och nästan allt är ju i Stockholm så man har ju inte så mycket att välja på. Hon från Uppsala tyckte att hon hade rest långt… Jag hade förmodligen rest längst av alla J

När vi sen var färdiga var klockan ungefär 22.40. Och jag kom därifrån några minuter senare. När jag skulle gå skulle en tjej och hennes pappa också gå och han tyckte att hon skulle fråga Ola då, men hon sa att hon inte vågade. Pappan tyckte att det gjorde hon, och hon frågade om autograf. ”Absolut, aboslut”, sa han J Kanske skulle ha frågat jag med, även om jag inte hade nåt att skriva på. Men det känn lite konstigt. Nog för att typ alla som var där förmodligen var fans men ändå.. Men man kunde ju ha frågat om ett kort eller nåt… Hade funderat lite på att ta med mig kameran, men gjorde inte det. Men ahde jag gjort det kunde man ju kanske ha fått ett kort i alla fall. Fast jag vet inte, man kanske börjar bli lite för gammal för sånt där… Eller så blir man aldrig det. Hade mane tt kort hade man ju haft ett minne från inspelningen i alla fall.

Hemresan var inte lika rolig som ditresan, som väl inte var det roligaste heller eftersom jag hade sittplats… Tåget skulle gå 23:50, men man kunde stiga på tågen från 21. Så när jag gick från Kolingsborg tillbaka till Sussen-stationen var klockan ungefär 22:46. Mamma hade ringt några gånger och jag hade inte svarat eftersom vi fortfarande höll på med inspelningen, egentligen skulle vi vara kalra vid 8. Syrran hade ringt en massa gånger också eftersom mamma inte fått tag på mig. Pappa hade ringt nån gång också. Mamma blev ju orolig att det hade hänt nåt.

Jag gick i princip direkt till tåget när jag kom till Centralstationen. Nu hade dom inne på Centralstationen, nedanför tavlorna om ankommande och avgående tåg två ställen där man checkade in för två tåg. Har aldrig varit med om det tidigare. Jag la mig i alla fall direkt jag kom på tåget. Somnade ganska fort faktiskt. Och aldrig har jag nog sovit så bra på tåg. Men vi kom inte från Stockholm förrän vid 2-tiden. Nån hade lagt sig på spåret och blivit överkörd av ett tåg i Örebro.  Så vi var ju 2 timmar sena. Jag vaknade 02:13 och hörde av nån i kupén som pratade med nån om att vi var sena för att nån lagt sig på spåret och blivit påkröd av ett annat tåg. Jag hde ställt klockan på 03:55, och när jag var på väg att ta fram mina skor frågade tjejen som låg på bädden under mig om jag skulle av i Sundsvall och sa att vi var sena. Jag tänkte att dom kanske körde ikapp, men det gjorde dom inte. När klockan närmade sig 04:16, då vi egentligen skulle vara framme i Sundsvall hörde jag några prata, och killen gick för att kolla med personalen, och när han kom tillbaka sa han att vi nog skulle vara framme kvart i 6 eller 6. Jag ställde om klockan på halv 6.

När alarmet ringde så låg jag en liten stund sen gick jag ner och satte på mig skorna och gick ut u kupén. Det var ganska skönt att stå ett tag. Tjejen som låg under mig hade också gått ut så vi pratade lite. En ur personalen kom vid 20 i 6 och sa att vi skulle vara framme om en halvtimme. Men klockan blev 20 i 7 innn vi var framme. En ersättningsbuss väntade. Vi kom fram till Umeå tidigare än jag väntat mig, men den här bussen tog ju heller inte upp passagerare utan det var ju bara vi som åkt med tåget. Vi som skulle vidare till Skellefteå skulle få åka taxi.
När jag kom ut från busstationen gick jag fram till några taxibilar och en av chaufförerna frågade om jag ville ha taxi. Ja om dom skulle till Skellefteå. Dom frågade om jag kommit med tåget, och jag sa att det var en ersättningsbuss. Dom hade inte fått nån bokning. Det var två till som skulle till Skellefteå och mannen hade sett nån Eko-taxi åka när vi kommit när vi kommit typ. Så vi fick vänta. Fick höra att det skulle komma en taxi, men det kom ingen. Mannen pratade med taxichaufförerna igen, men dom visste inget. Han fick ett nummer att ringa, det var väl till SJ: Busschauffören som kört oss från Sundsvall kom ut och sa att är ni fortfarande kvar. Han ringde om taxi och tydligen hade taxin vi skulle åka med tagit fel personer. Dom hade väl också kommit med nån ersättningsbuss, men skulle till Luleå. Så en av taxibilarna som stod utanför busstationen fick köra oss till Skellefteå. Det var nästan så att vi lika gärna hade kunnat åka med bussen vi skulle ha åkt med. För när vi väl kom iväg var det väl bara typ 20 min innan den skulle gå.

När jag kom till stan hämtade syrran mig. Egentligen skulle hon fara ungefär en halvtimme efter att jag ingde när vi hade passerat Ånäset och köpa skrov på Frasses, men hon glömde väl bort tiden eller nåt för när jag ringde, 40 min efter, då vi kommit till stan, hade hon inte farit än.Så vi köpte skrov på Moröhöjden istället. När vi hade ätit gick jag och la mig och sov i 3 timmar, men var jättetrött när alarmet ringde så jag hade kunnat sova längre.

Det är roligt att äntligen ha fått vara med i nåt, och förhoppningsvis blir det lättare att få vara med i nåt annat sen. Om inte annat kanske man har tur och får vara med i Olas nästa video J Det hade inte varit helt fel. J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0