Måste en hund hälsa på alla hundar?

Idag va rjag på Anderstorp och jag och syrran gick med hundarna. Dom håller ju på och gräver för fjärrvärme där och håller på med lite andra grejer så jag tänkte att det skulel bli bra miljöträning. Tror inte han brydde sig så mycket dock, men nu har dom ju fyllt igen många hål också. Men det är ju ändå sånt han inte är van vid, och han fick vara på ett nytt ställe.
Det kom en karl med en hund och Troy la sig ner. Jag sa åt han att stanna, och det gjorde han till dom ahde passerat. Då for han upp och mot hunden och jag drog tillbaka han och sa nej. Sa att han inte kunde hälsa på alla. Men jo det ska han tyckte karlen. Jag sa att men han ska inte hälsa på alla. Det tyckte han. för det är bra för den sociala biten. Jag gick för jag iddes inte stå och diskutera.
Visst är det bra att en hund får hälsa på andra hundar för att lära sig hur man beter sig och så vidare. Men en hund behöver inte hälsa på precis alla. Jag tycker faktiskt inte det. Sen måste den ju lräa sig att det är okej att hälsa när jag sagt det. Det är inte särskilt uppskattat att en hund rusar ut mot en annan mötande hund. Och så skulle det nog bli om alla fick hälsa på alla....
Men det där var en karl som har haft hund sen barnsben och tycker att han vet allt.
Hundfolk är konstiga. Även om jag är inräknad bland hundfolk. Men rent allmänt är hundfolk konstiga. Kan allt, vet allt, även om det inte är deras hund.
Jag tror inte ens Cesar Milan skulle säga att en hund ska få hälsa på precis alla. Och så är det ju faktiskt så att hunden ska lyssna på mig. När jag säger att det är okej. inte annars.
Om en hund fick hälsa på alla skulle den väl bli tokig så fort den fick se en hund, för den där får den ju hälsa på.
Sen är ju faktiskt bra träning att bara gå förbi också.

Kommentarer
Postat av: Lina

var med och tävla på min blogg ;)

2010-09-11 @ 14:15:35
URL: http://varjedagfin.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0