Februarikyla

Det har verkligen blivit riktig vinterkyla, och det märks att det är februari. Det var typ -30 i fredagskväll och -32 på lördagmorgon. Mamma tyckte egentligen inte att jag skulle fara till min medryttarhäst, men jag gjorde det ändå. Hon tyckte att jag kunde väl fara på söndag istället, men ag tyckte att även om det kommer vara lite varmare så kommer det ju ändå vara kallt.
När jag körde till stallet råkade jag köra lite för långt såjag var tvungen att vända. Backade i korsningen till Gärdsmark, men kom för långt ut och körde fast. Några bilar körde bara förbi, men en del bryr sig ju inte. Man tycker ju att dom borde ha hört att jag satt fast. Funderade en liten stund om jag skulle gå till närmaste hus och se om det var nån hemma men tänkte att jag väntar en stund och ser om det kommer nån bil. och det gjorde det så ag stanande den och frågade karln som körde om han kunde  dra loss mig, och det kunde han. När jag kom till var alla hästar inne. Zorn och Myntor hade fått sova inna och Lappen och Hope hade fått komma in på morgonen. L sa att M had haft lite dåligt samvete på fredagskvällen över hästarna som gick ute.Dom har ju skjulet, men det ger bara skydd mot vind,snö och regn. Hade jag eget stall och lösdrift skulle jag ha en ordentlig ligghall som det var lite varmare i på vintern och förhoppningsvis lite svalare i på sommaren,
Tror det var lite varmare hos M än det var hos oss på Morö Backe, men det är väl lite av ett kallhål ibland. Men det blev kallt att packa hösilage. L kom efter ett tag och packade några påsar också sen fyllde hon på lite vatten hos Lappen och Hope, och fyllde lite vatten i hagarna, medan jag packade kvällshö. Det var lite varmare där, men inte mycket. Och sen när man var i stallet och gick ut blev det som en köldvägg nästan. Det blev nog kallare också medan vi var där, det kändes då så.
Igår kväll var det väl typ -26 och imorse va det väl -25 tror jag och sen har det varit -23.
Kopplade bilen så motorn skulle bli lite varm. Har ju haft problem emd kupévärmaren, den har ju inte funkat. Eller den har funkat men den har inte satt igång när man kopplat i den. Och när jag skulle hem nu ikväll oh letade borsten för att kunna sopa av bilen, som jag hade glömt i bagageutrymmet, så stöttet jag till kupévärmare. Och då gick den igång! Så tydligen funkar den i alla fall. Måste h varit nån knapp eller nåt som jag inte sett som tryckts in, eller nåt som tryckts åt sidan.... Men det är skönt, då behöver jag inte sätta mig  en iskall bil nästa gång jag ska ha den. När det är så hä kallt är det inte så jäkla kul...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0