Skotträdd?

I fredags var det ju nyårsafton. Inte den roligaste måste jag säga. Nu gjorde vi inget speciellt och jag var hemma hos mamma och pappa. Men jag kände väl ändå inte egentligen för att hitta på nåt.
Men som vanligt så börjar dom ju skjuta raketer så tidigt. Varför börjar man vid 2. halv 3? Varför kan man inte börja vid 8 i alla fall?
Tycker alltid dom börjar tidigt, men nu blev Troy skrämd när vi gick på promenad vid 10 i 3. Jag trodde jag skulle slippa smällare och raketer då, eftersom det var så tidigt, men jag hade ju hört några enstaka smällar innan jag gick.
Gick en runda på kanske 30 min och han fick vara lös mest hela tiden. Roligt att kunna ha honom lös på gångvägen igen. När jag kom till gatorna igen satte jag honom och skulle koppla honomi och då var det nån smällare eller nåt som det liksom  kom gnistor från. Kopplade han och böjade gå, mern han hade blivit  rädd och hade väldigt bråttom. Sen kanske 20 meter senare far det iväg typ10 raketer i följd, en sån där förpackning med flera stycken. Och han blir så klart ännu räddare. Jag fick stopp på honom och försökte lugna honom, men när vi började gå igen så mer eller mindre släpade han mig hem. Jag hoppas,om jag hade tappat honom, att han sprungit hem.
När vi kom in var han ju så klart väldigt orolig och när det smällde så gick han typ och gömde sig  i mitt eller mina föräldras sovrum. Men efter en liten stund kom han igen och det var ganska lugn. Låg och vilade, ville leka.
När jag och mamma skulle gå kvällssvängen vid 7 så smällde det ganska mycket. Han ville inte alls vara ute och gå. Fick han till korsningen på våran gata, kissade, och sen ville han bara hem. Så vi gick in igen. Pappa tyckte det var dumt, men jag ville inte gå med han själv. Pappa ville inte heller för han var inte bra i ryggen. Men han tyckte att det var dumt att vi gick hem igen för det visade ju att det var farligt typ.
Han var i alla fall lugn, låg hos mamm och pappa medan dom såg på TV. Jag och pappa gick med han vid halv 8. Han fick släpa honom nerför uppfarten och dra honom till korsningen vid vägen. Se gick det väl hyfsat. Det gick bättre och bättre under promenaden och han brydde sig inte så mycket om dom mindre smällarna, men reagerae ju så klart på dom högre. Han drog hela tiden eftersom han var rädd, men det gick ganska bra ändå. När vi kom hem igen så var han lugn. låg och sov och ville prata lite ibland. Det var jätteskönt att han var lugn inne.
Vid 12-slaget gick jag in till mina föräldar och satte mig på golvet eftersom jag knappt pratat med Troy på hela kvällen och han la sig så klart i mitt knä. När sen klockan slagit 12 och vi tittade på raketerna verkade han inte så orolig, men man såg på han att han undrade lite. Sen när jag satte mig i fåtäljen kom han upp i knät med framdelen och ville gosa. sen kravlade han upp och satte sig i mitt knä och tittae ut genom fönstrena. Tyckte det var både gulligt och smart.
Tog inte ut han igen förrän efter 1 då det bara smällde nån enstaka raket, men så fort vi kommit ut vände han och skulle in igen. Fick han i alla fall att kissa innan vi gick igen. För första gången på länge låg han i mitt rum när jag gick och la mig. Vet inte hur länge han låg där men förmodligen sov han där en stund.
Han väckte mig vid  5 och jag tog ut han. Men när jag tog på mig jackan gick han från hallen och ville inte alls med. Fick ändå ut han för att kissa.
Det var jättejobbigt att se han så rädd, har aldrig sett han så rädd förut. Inte ens när han blir rädd när det lever om när nån  byte däck.
När vi gick morgonpromenaden igår var han som vanligt igen. Han satt vid dörren och väntade på att få gå ut när jag ahde klätt på mig alla ytterkläder. Vi gick bakanför ridhuset så han fick vara lös. Jag och mamma gjorde några inkallningar mellan oss, och en gång då smällde det lite, men han satt kvar och vände bara på huvudeet och sen tittade han på mamma igen.
Så jag hoppas att det bara var nåt tillfälligt för att han blev rädd och att det har gått över till valborgs. Förra året var det ju inget problem fast det var en kille som smällde en smällare bara en liten stund innan vi gick förbi majbrasan. Då reagerade han ju, men sen var det inget mer med det. Så jag hoppas att han inte bryr sig på valborgs. Men så länge han är lugn inne i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Mochride - mitt hjärtas röst

Stackars Troy. Vad jobbigt att han blev så rädd. Hoppas också att det går bättre till Valborgs, och nästa nyårsafton så klart. Det är ju tur att det ändå är så sällan som det skjuts raketer och smällare.

2011-01-03 @ 14:54:25
URL: http://mochride.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0