Hur kan man inte se en hästs dåliga rörelsemönster?

Idag var det ridning igen. Det gick väl hysat. Hästen jag red får man driva på ganska mycket för att han ska hålla igång.
En häst som var med red jag på nån av dom sista lektionerna innan jul. Då hade hon en rörelsestörning och det kändes när man red. Jag tyckte hon gick konstigt men det tyckte inte ridläraren, sa att hon var oliksidig. Jag ahde då försökt se skuggan när hästen gick fö att försöka se, och hon gick inte i en jämn rytm och jag sa det. Så jag förstår att hästen inte ville galoppera, även om hon har lite svårt för att orka hålla galoppen. Kändes lite dumt att jag blivit irriterad på henne för hon talade ju förmodligen bara om att hon inte ville galopera.
Idag på lektionen såg det nog värre ut. Jag frågade hon som red hästen om hon hade kännt nåt innan vi skulle gå in i stallet, men det hade hon inte gjort. Bara med galoppen.
Men hur kan folk som jobbar med hästar dagligen inte se det dåliga rörelsemönstret? Hästen går inte ba och det ser ännu värre ute i trav. Påpekade det när jag ridit hästen, men förmodligen har dom inte gjort nåt eftersom det fortfarande är kvar. Men det syns ju, och det känns när man rider. Jag känner det i alla fall. Och allt kan man inte skylla på oliksidighet. Och om nu hästen är så oliksidig, varför gör man då inget åt det?
Jag ska i alla fall sluta säga till när jag märker nåt, för jag vet inte om dom bryr sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0