Apport så kul!

Mamma tränade lite apport med Troy i lördags när jag var hos hästen. Det hade gått ganska bra. Vet inte hur duktig han var när han kom tillbaka med dummyn, mene ftersom det hade gått bra så antar jag att han inte lämnade den en meter ifrån henne i alla fall.
I söndags skulle jag träna lite med Troy och täntke att han skulle få söka lite. Men jag fick han inte där jag ville ha han i köket. Blev irriterad på honom för att han  inte ville/lyssnade och sen irriterad på mig för att jag blev irriterad på han. Han gick ut i hallen. Tänkte att han får väl apportera lite då så jag slängde in dummyn i sovrummet, men han ville inte hämta den. Tänkte att han vill väl ut och kissa då så jag tog ut han. Och när vi kommer in igen och han får gå så springer han raka vägen och hämtar dummyn och så raka vägen till mig. Jag blev faktiskt ltie förvånad över att han kom ihåg vad jag sagt att han skulle göra, men det är ju bra att han gjorde det.
Han var jätteduktig. Lämnade alltid dummyn vid mina fötter. Nån gång höll han faktiskt i den lite innan han släppte.
Tränade apport igår också. Först på förmiddagen. Lämnade alltid dummyn vid mina fötter, ibland nästan på mina fötter. Och så tar han den med sig ibland och går nästan runt. Nu när jag tränar apport får han gå runt mig igen innan han får godis/beröm. Han är så duktig. Galopperar iväg och hämtar dummyn och skyndar sig tillbaka.
Igår afton gick jag och syrran till skogsvägen här på Anderstorp och tränade lite apport. Egentligen skulle hon ta lite kort, men jag hade ju såklart glömt kameran. Han var riktigt duktig, men ibland sprang han till henne istället för mig. Han tycker det är så kul med apport, och det är så roligt att se. Han sprang så fort ibland att han faktiskt gick omkull nån gång när han skulle stanna.
När han apporterat ett antal gånger fick han springa lös en stund eftersom han varit så duktig. När vi gick tllbaka gjorde jag en inkallning och syrran fortsatte gå för att testa honom lite. Jag var redan lite efter henne och Troy. Han stannar och tittar på syrran och mig och verkar fundera på om han ska fortsätta med syrran eller komma till mig. Jag springer bortåt en bit och kallar in han igen men han står kvar. Springer en bt igen, men han komemr fortfarande inte. Så jag går av vägen och gömmer mig lite. Då kommer han springande men stannar efter en stund så jag går fram igen och då kommer han.
Sen när vi gått en bt gjorde han en avstickare från vägen vid nåt träd och var där en stund. När jag kalalde på han så kom han, med ett par vantar i munnen :)
Det är så härligt när det går bra att träna. Inte om idag när vi träffade Emor och hennes hundar igen. Gick inte alls särskilt bra och jag var bara irriterad på Troy. Han ahde inte alls fokus på mig även om han gjrode typ det jag ville. Han låg och satt när jag sa det, men han tittade alltid efter mellanpudeln och valpen som hon skötte. Och mot slutet när han skulle ligga så kröp han fram en bit innan han la sig. Och gå fot gick bara inte... Nej ingen bra träning alls.Och jag hördes säkert ganska bra av andra också eftersom jag blev så irriterad på han. Är nog itne så bra på att träna.... Och så är jag väl för ointressant... Gick ju bättre på inomhusträningen, och då var det ändå fler hundar där....
Och när vi skulle därifrån och jag var tvugnen att dra i Troy så han inte skulle fram till pudlarna så gick halsbandet sönder.... Så ag var tvungena tt köpa ett nytt halsband. Gjorde det på Coop när jag ändå handlade. Ett helstryp blev det för det fanns inget halvstryp. Men det är nästan för litet, ast det ska passa till mellanstora hundar... Så jag får väl nästan köpa ett nytt halsband igen....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0