Förbjud inte hundraser

Aftonbladets Johanne Hildebrandt skrev i måndags en kolumn om hundkörkort och kamphundar.

Antalet kamphundar i Sverige har ökat från 300 till 6000 på tio år. Antalet polisanmälda hundattacker har under samma tid ökat från 1 900 till 3 600, enligt TV4. Nu talas det om förbud, att vi ska göra som Danmark där 13 raser förbjöds tidigare i år.

[...]

Fast när ett universitet i Pennsylvania gjorde en undersökning som omfattade 6 000 hundar från 33 raser så visade det sig att rottweiler och pitbull låg i mellanskiktet när det gäller benägenhet att attackera.

Den mest aggressiva rasen visade sig i stället vara – tax. En stor överraskning för mig som firar ettårsdag som matte till Gudrun, en släthårig tax med ett synnerligen muntert och milt sinnelag.



Jag tror inte på att förbjuda raser. Det löser ingenting. Och vill man ha en kamphund ser man till att skaffa det ändå. Förmodligen skulle det bli mer blandraser också, och en del inte särskilt genomtänka blandningar också kan jag tänka mig.. Och det är ju faktiskt så att det beror på vem som håller i kopplet. En Flatcoated retriever kan också bli farlig i fel händer.
Jag tror mer på hundkörkort, kanske till och med att gå en kurs när man funderar på att skaffa hund, sen ta hundkörkortet innan man skaffar hunden.
En dålig ägare kan förstöra vilken hund som helst, oavsett ras. Det är det man ska fokusera på tycker jag, inte vilken ras det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0